Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 1 av 79

Reklam och trender - en studie i hur trender pÄverkar och kan utnyttjas i reklam

Vi har funnit att makrotrender har en mindre direkt pÄverkan pÄ den direkta utformningen av och innehÄllet i reklam. Samtidigt har vi funnit att mikrotrender oftare kan utnyttjas mer konkret i reklam. Att anvÀnda sig av trendriktig reklam Àr ett strategiskt val beroende pÄ om annonsören vill vara trendsÀttare eller efterföljare. trender kan anvÀndas i reklam som koder för att bÀttre nÄ den avsedda mÄlgruppen..

Reklam till mobiltelefoner

Sammanfattning Uppsatsens titel: Reklam till mobiltelefoner Seminariedatum: Tisdagen den 11 januari, 2005 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poĂ€ng Författare: Rasmus Wallin, Anders Gullander och Jens Karle Handledare: Roland Knutsson, Björn Carlsson och Marcus Bengtsson Nyckelord: SMS-reklam, mobiltelefon, Marknadsföringslagen, obestĂ€lld elektronisk reklam, Mobile Marketing. Syfte: Vi vill med denna uppsats belysa hur möjligheten för direktreklam till mobiltelefoner ser ut idag och kan tĂ€nkas se ut i framtiden, med tanke pĂ„ de Ă€ndringarna gĂ€llande obestĂ€lld e-postreklam som införts i Marknadsföringslagen. Fokus ligger i att belysa förutsĂ€ttningarna ur ett företagsperspektiv. Metod: Kvalitativ metod i form av intervjuer med experter inom omrĂ„det, lĂ€mpliga företag och konsumenter. Utöver detta har information sökts i litteratur och pĂ„ Internet.

Elektronisk handel i VÀstra Götalands lÀns kommuner

Den offentliga sektorn har sedan mitten av 1990-talet arbetat med att införa elektronisk handel. ProblemstÀllningen i denna rapport syftar till att ta reda pÄ hur stor del av kommunerna i VÀstra Götalands lÀn som infört elektronisk handel. Det resultatet skall sedan jÀmföras med de tidigare undersökningar som gjorts för att se om nÄgon förÀndring skett. Andra frÄgor som stÀlls Àr vilka konsekvenser kommunerna sett med elektronisk handel och vilka orsaker som finns till att införa elektronisk handel.Det resultat som framkom var att ungefÀr 24 % av kommunerna infört elektronisk handel och att ytterligare 51 % har planer pÄ att göra det vilket Àr en ökning jÀmfört med tidigare gjorda studier. De konsekvenser som elektronisk handel medför kan bÄde vara fördelar och nackdelar.

"Mobbning utan grÀnser" : En studie om likabehandlingsplaners systematiserade arbete mot elektronisk mobbning.

Syftet med föreliggande studie Àr att synliggöra hur skolor systematiserar sitt arbete med att förebygga och frÀmja och pÄ sÄ sÀtt motverka elektronisk mobbning. Genom denna studie undersöks skolors arbete kring det vÀxande problemet elektronisk mobbing. 21 likabehandlingsplaner frÄn en mellanstor kommun i Sverige ingick i undersökningen kring hur skolornas arbete med likabehandlingsplanerna systematiseras. Metoden för studien har varit dokumentanalys dÄ likabehandlingsplaner granskats. De insamlade dokumenten analyserades mot ett verksamhetsperspektiv.

Elektronisk handel : med fokusering pÄ vÀrdekedjan

PÄ bara ett par Är har elektronisk handel potential att radikalt förÀndra de ekonomiska och sociala förhÄllanden i samhÀllet. Internets snabba tillvÀxt kopplar samman individer och organisationer till ett stort globalt nÀtverk som representerar enorma möjligheter. Det talas om ett nÀtverkssamhÀlle och en nÀtverksekonomi.Elektronisk handel driver företag mot att bedriva affÀrer pÄ ett fundamentalt nytt sÀtt. Behovet av att dela information i realtid ökar tillsammans med förÀndringarna i vÀrdekedjan.Syftet med studien Àr att kartlÀgga elektronisk handel i allmÀnhet. Studien fokuseras pÄ hur elektronisk handel anvÀnds för att lÀnka samman företag, stora som smÄ, frÄn rÄmaterial till konsumenten.

Vad menar de?: ett utvecklingsarbete om barn och reklam i
tidningar och TV

Syftet med undersökningen var att studera om undervisning skulle öka elevers förmÄga till kritisk granskning och vÀrdering av reklam i TV och tidningar. Syftet var vidare att studera om det fanns skillnader mellan pojkars och flickors vÀrdering av reklam. Utvecklingsarbetet genomfördes i en femteklass i Norrbottens inland med 15 elever. Under lektionerna sÄg vi reklaminslag som diskuterades och tittade pÄ tidningsreklam utifrÄn ett genusperspektiv. Av resultatet kan man se att eleverna fÄtt mer kunskap om reklam och förstÄr dess budskap bÀttre.

Avgörande faktorer nÀr smÄföretag investerar i elektronisk handel

Företag letar efter att effektivisera informationsutbytet genom elektronisk handel och fler smÄföretag vÀljer att investera i olika lösningar för att erhÄlla fördelarna med elektronisk handel. Trots nackdelar och barriÀrer anser de intervjuade smÄföretagen som har investerat att det Àr fördelarna som övervÀger och de Àr positiva till en fortsatt investering. De avgörande faktorererna nÀr smÄföretag vÀljer att investera i elektronisk handel och de erfarenheter och resultat företagen har erhÄllit genom investeringen har varit en del av syftet i arbetet..

Elektronisk handel i den kommunala sektorn

Arbetets syfte Àr att belysa hur lÄngt den kommunala sektorn i SkÄne och Blekinge lÀn har kommit med elektronisk handel. Uppsatsen baseras bl.a. pÄ litteraturstudier om elektronisk handel i allmÀnhet, dess anvÀndningsomrÄden, dess fördelar respektive nackdelar samt Toppledarforums och Svenska Kommunförbundets intresse av kommunernas arbete med denna handel. Jag har genomfört intervjuer med insatta personer frÄn kommunerna i min mÄlpopulation, om de respektive kommunernas ak-tiviteter kring elektronisk handel. I intervjuerna har respondenterna bl.a.

Barns tolkning av reklam - en undersökning i en 6-Ärsgrupp

Syftet med det hÀr arbetet Àr att fÄ reda pÄ hur 6-Äringar talar om reklam. För att försöka komma fram till syftet har vi utgÄtt frÄn forskningsfrÄgan: Hur talar 6-Äringar om reklam? Tidigare forskning har visat pÄ att barn kan pÄverkas bÄde positivt och negativ av reklam. Reklamens positiva sida kan bidra till barns kreativa utveckling genom lek vilket kan stimulera fantasin. Den negativa sidan kan bland annat vara överdriven konsumtion och materialism.

Elektronisk handel

Elektronisk handel erbjuder företag nya sÀtt att göra affÀrer pÄ och Àr ett sÀtt för företag att bli mer konkurrenskraftiga. Elektronisk handel passar Àven den offentliga sektorn med ungefÀr samma fördelar som i nÀringslivet. Omfattande satsningar har de senaste Ären gjorts inom kommuner för att införa elektronisk handel. Trots att omfattande projekt har genomförts Àr det endast en brÄkdel av landets kommuner som infört elektronisk handel och Àven inom dessa kommuner Àr anvÀndningen begrÀnsad. Denna uppsats undersöker varför elektronisk handel inte anvÀnds i större utstrÀckning inom kommuner.

Business-to-business morgondagens handelsmöjlighet?

Elektronisk handel Ă€r en av de starkaste trenderna inom IT-omrĂ„det just nu. För företag som Ă€r snabba pĂ„ att tillgodogöra sig och bemĂ€stra tekniken öppnas nya dörrar mot nya marknader. Det Ă€r viktigt att företagen förstĂ„r att elektronisk handel inte bara Ă€r datorer, programvaror och nĂ€tverk utan att det handlar mer om affĂ€rs- och organisationsutveckling.Detta examensarbete behandlar Ă€mnet elektronisk handel mellan företag, business-to-business.Syftet med denna rapport Ă€r att belysa hur lĂ„ngt de medelstora tillverkande företagen i Sverige kommit i processen att införa elektronisk handel.Undersökningen, som bedrevs för att erhĂ„lla svar pĂ„ problemformuleringen, genomfördes med hjĂ€lp av intervjuer via telefon och personliga besök samt utskick av enkĂ€ter till företag.Resultatet som undersökningen genererat Ă€r att intresset för elektronisk handel Ă€r vĂ€ldigt stort inom den utvalda kategorin, svenska medelstora tillverkande företag. Även om det Ă€r ett stort antal företag som hittills inte har infört elektronisk handel sĂ„ var majoriteten av de undersökta företagen intresserade av ett införande..

Avgörande faktorer nÀr smÄföretag investerar i elektronisk handel

Företag letar efter att effektivisera informationsutbytet genom elektronisk handel och fler smÄföretag vÀljer att investera i olika lösningar för att erhÄlla fördelarna med elektronisk handel. Trots nackdelar och barriÀrer anser de intervjuade smÄföretagen som har investerat att det Àr fördelarna som övervÀger och de Àr positiva till en fortsatt investering. De avgörande faktorererna nÀr smÄföretag vÀljer att investera i elektronisk handel och de erfarenheter och resultat företagen har erhÄllit genom investeringen har varit en del av syftet i arbetet..

Inte utan min tillÄtelse : En studie om SMS-reklam frÄn modeföretag ur ett konsumentperspektiv

Flertalet modeföretag anvÀnder sig idag av SMS-reklam, en reklamform som enligt studier uppfattas som positiv sÄ lÀnge som den Àr tillÄtelsebaserad. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om och i sÄ fall vilka skillnader som finns vad det gÀller attityden till SMS-reklam och det efterföljande köpbeteendet mellan de som anser sig ha accepterat avtalen kring SMS-reklam och de som ej anser sig ha gett sin tillÄtelse. För att uppfylla syftet fick 219 studerande vid Stockholms universitet besvara ett frÄgeformulÀr gÀllande deras attityd till SMS-reklam och deras efterföljande köpbeteende. Resultaten visade, i likhet med tidigare forskning, att de studenter som var medvetna om att ha gett sin tillÄtelse till att motta SMS-reklam bÄde hade en mer positiv attityd till SMS-reklam och ett mer positivt köpbeteende till följd av SMS:et. De studenter som inte var medvetna om att de gett sin tillÄtelse hade en mer negativ attityd till SMS-reklam och hade ett mer negativt köpbeteende till följd av SMS:et.

Riktlinjer för elektronisk handel i mindre företag

Uppsatsen behandlar mindre företags införande och anvÀndande av elektronisk handel. UtifrÄn teorier för elektronisk handel har vi sammanstÀllt riktlinjer som tillsammans utgör ett nytt teoretiskt ramverk. Under författandet av uppsatsen har ramverket kontrollerats och delvis förfinats utifrÄn vÄr empiriska studie och genomförda analys. Ramverket innefattar mindre företags införande och anvÀndande av elektronisk handel. Uppsatsen framhÀver riktlinjer angÄende elektronisk handel som mindre företag bör ta hÀnsyn till.

Förtestning av TV-reklam

Syftet med uppsatsen Àr att inventera nÄgra av de vanligaste metoderna som finns pÄ den svenska marknaden för att göra förtestning av TV-reklam. Vi kommer Àven att undersöka vikten av att göra en förtest och hur pass pÄlitligt testresultatet Àr. Vi vill tillsist undersöka i vilken utstrÀckning företagen och kunderna Àr medvetna om eventuella brister i mÀtmetoderna. Genom kvalitativa intervjuer med undersökningsföretag, kunder och reklambyrÄer inom omrÄdet har vi fÄtt information som hjÀlper oss att besvara vÄr problemstÀllning; Vad Àr det man som företag fÄr ut av att göra förtestning av sin TV-reklam?.

1 NĂ€sta sida ->